به گفته یک اقتصاددان در ایران ؛ از جمله اجراهای برگزار شده در جشنواره تئاتر فجر در جشنواره ای که در جشنواره تئاتر فجر برگزار شد و اکنون اجرای کلی آن در سالن تئاتر سایه در مجتمع تئاتر شهر است.
نصرین باختپور ، کارگردان نمایشنامه ، در گفتگو با ایسنا در مورد دیدگاه تئاتری شهنومه از فردووی و نحوه اجرای آن برای مخاطبان تئاتر امروز.
وی در مورد خواندن نمایشنامه از شهنامی از Farrados گفت: متن این متن شهنیمیا است ، ظاهری جدید و بعد از پست -مدرن بودن در مورد زنان شاهانمی. در گروتسک و نمونه ای از زاهاک ، اما Zahak ما توسط نویسنده. در حقیقت ، این متن خواندن جدیدی از کامیون است که در آن زنان قهرمان داستان هستند.
باختپور ادامه داد: “ما کلماتی مانند زنان ، مغز ، قربانیان ، کودکان و غیره داریم ، اما با ترجمه این کلمات ، نویسنده زنان ایرانی را به روشی متفاوت توضیح می دهد. برخلاف گذشته او.
کارگردان همچنین در مورد حضور زنان در نمایشنامه گفت: برای پاسخ به این سؤال ، من می خواهم از علی شمس در این نمایشنامه وام بگیرم ، که می گوید (زنان خوب هستند که یک بازیگر زن باشند ، طناب کلاه گیس ، پنجره اتاق او را رها کنید …) بنابراین ما می بینیم که در این متن ، زن خالق وقایع دراماتیک است و زنان درام را تشکیل می دهند ، زن تصمیم می گیرد که قربانی کند یا نه ، زن تصمیم می گیرد که شورش کند یا نه.
زنان از همه چیز در برابر آزار و اذیت حمایت مالی می کنند ، و حتی شخصیت یک مرد ، وقتی می خواهد در خط داستان شرکت کند ، نقش زن ، شهنامی را ایفا می کند. بنابراین این متن حول زنان و زنانگی می چرخد.
“من به عنوان یک کارگردان ، من همیشه قصد داشتم خواندن خود را از شهنامه و متن در مورد شمس بخوانم. بنابراین من زبان خود را جابجا کردم و با برچیدن روبرو شدم و مخالف هر چارچوب کلی برای کامیون های آن بودم. مانند ترکیبی از متون شهنامه با فضای بازی یا استفاده از موسیقی کاملاً دور از فرهنگ عامه شاهنامی که واژگان فرزدوس را توصیف می کند ، و من معتقدم که این هنرمند باید خوشمزه بودن و خوشمزه بودن.
“اگر می خواهیم به نمایشنامه نگاهی بیندازیم ، می بینیم که در سه نوع ؛ زک ، قدرت و مرگ آنها ، توسعه یافته است ، اما من یک دکوراسیون ثابت را بین این سه پرده نگه داشتم ، و من عمداً از یک فنجان برای مقابله با بازیگر استفاده کردم ناخودآگاه با غیرت عینی و مرموز شما به طوری که ژاخا از حاشیه ایمن خود بیرون نمی آید ، این یک کتری بزرگ مسی در این طرح است و این لایه بصری است که به حاشیه آن نزدیک می شود.
برای هر نگاه اجتماعی عمومی به طراحی تئاتر و صحنه. بنابراین مردم می توانند به قدرت نزدیک شوند و از بین بروند. اما در همان زمان ، من کار خود را با لبخند به پایان می رسانم تا شما را ترک کنم تا مخاطب را تنها بگذارم. منظور من این است که تئاتر در زندگی هر فرد و خودش ادامه می یابد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد تحویل نمایش با هواداران امروز ، توضیح داد: همانطور كه قبلاً نیز اشاره كردم ، من از نظر ساختاری در خواندن کامیون خود بودم و سعی کردم نگاه دیگری داشته باشم. بنابراین ، شخصیت های شهنه در فضای بازی یا “ولادیمیر” و “Stragon” – شخصیت های نمایش “منتظر گودو” حمل می شدند.
باختپور ، در پاسخ به برخی از گروه های تئاتری ، معتقد است که در سالهای اخیر جنسیت مخاطبان تئاتر تغییر کرده است ، توضیح می دهد: فکر و بسیاری از افراد تئاتری ، که گروتوفسکی بودند ، با هدف انجام در روند آموزش شکل گرفته است. همانطور که می دانیم ، او همان مقام اجرایی را داشت که هواداران آن مدیر بودند. بنابراین ، به گفته فریزوسی حکیم ، “هرکسی که شاهنامی را می خواند/ آیا او یک مرد یا زن شجاع است”. من و شهنامی شجاع هستیم و هر روز سوراخ و صرف نظر از تعداد افرادی که سوراخ را تماشا می کنند ، می پذیرید.
لازم به ذکر است که این اولین تولید خانه شمس است. این خانه برای تولید تئاترها ، تئاتر ، تئاتر و بقیه آماده بود.
اعضای دیگر در گروه اجرایی به شرح زیر هستند: محصول: Vahid Lak ، بازیگران: شکرگذاری ، ندا گاسمی ، صالح هایداری ، کارگردان: دانیل خیرا ، دستیار کارگردان: فاطیما تاگووی ، محمد جاواد شیخ: باباک کیویانی ، مظیم کوهودای. ، عامر باکت. ، طراح برچسب ها و جزوه: محمد شمس ، ماهرانوس محمد ، طراح صحنه: محمد جواد شیخ ، مدیر تولید: السا فتی ، مدیر روابط عمومی: مهروک لاک ، عروسک پاسخ.
این نمایشنامه هر شب ساعت 9 شب به مدت یک ساعت در سالن سایه سالن تئاتر شهر برگزار می شود.