مأمورین نفتی ایرانی قبل از انقلاب
وی گفت: در سالهای قبل از انقلاب ، تعداد خریداران نفت ایران اندک بود. من تقریباً هفت یا هشت شرکت بزرگ نفتی ایران را بر اساس قراردادهای طولانی و تماس خریداران با مقامات شرکت ملی نفت ایران خریداری کردم. کار محدودی از کارشناسان وجود داشت و توافق نامه ها بر اساس روابط طولانی مدت با شرکت های خریدار بود. نزدیک به 2 درصد از نفت ایران فروخته شده است که تقریباً 2 درصد بر اساس قراردادهای پایدار با کشورهای بلوک شرقی سابق ، با حدود 2 درصد برای خرید سلاح ، به ویژه از ایالات متحده است.
ایران اولین کلمه بود
مدیر گروه مطالعات انرژی وین گفت: “در بازار جهانی نفت ، ایران پس از عربستان سعودی در رده دوم اوپک قرار گرفت.” با این حال ، با توجه به شرایط ویژه ژئوپلیتیکی در منطقه و نقش ایران در بازار اوپک و بازار جهانی نفت ، ایران اولین کلمه بود ، طبق گفته سانت اوپک ، ایران در رئیس کشورهایی که از قیمت های بالاتر و رهبران پشتیبانی می کنند پادشاهی عربستان سعودی در قیمت پایین و قیمت. پادشاهی عربستان سعودی می تواند با تکیه بر توانایی های تولیدی بیشتر درآمد لازم را فراهم کند ، اما کشورهایی که دارای ذخایر و قابلیت های تولیدی هستند به دنبال افزایش قیمت بودند.
چرا تهران از شرکت های بین المللی لذت برد؟
وی ادامه داد: در عین حال ، ایران همیشه برای سرمایه گذاری بیشتر در ایران با شرکت های خارجی برای ایجاد قابلیت ها و افزایش سطح تولید با شرکت های خارجی بوده است. شرکت ملی نفت ، شرکت های بین المللی را که مایل به ایجاد توانایی های بیشتر در ایران در توطئه ایالات متحده برای دستیابی به تعادل بین قدرت منطقه ای بین ایران و پادشاهی عربستان سعودی نبودند ، دید. شرکت ملی نفت معتقد بود که شرکت های بین المللی نفت عمداً قدردانی کم از ذخایر ایران می کنند. این می تواند درست باشد. زیرا در سالهای پس از پیروزی انقلاب ، تعداد ذخیره نفت ایران بیش از 2 ٪ بررسی شد.
چرا روغن ایران گران بود؟
برچلی گفت: “ایران دومین صادرکننده بزرگ در اوپک و جهان بود.” بزرگترین قسمت روغن خام در ایران سبک و زیاد بود. بنابراین از پادشاهی عربستان سعودی ، کویت یا عراق بالاتر بود و عوامل دائمی داشت. اما نکته جالب این است که استراتژی ملی بلند مدت در بازاریابی و فروش بود. ایران پالایشگاه هایی را در کره جنوبی ، آفریقای جنوبی و هند خریداری کرده است. هدف این بود که یک بازار مصرف پایدار در کشورهایی با قابلیت رشد و مصرف بالا فراهم شود. پس از گذشت بیش از پنج سال ، پادشاهی عربستان سعودی پالایشگاه های خارجی را خریداری کرد. کویت ، البته امارات متحده عربی هر یک از کارخانه های پالایشگاه یا پتروشیمی خریداری شده در کشورهای بزرگ مصرف کننده.
وی گفت: توجه به این نکته حائز اهمیت است که ساختار جهانی بازار نفت سالها تغییر کرده است. معاملات غیر اختصاصی شرکت های نفتی بالاتر نبود ، در حالی که در سالهای اخیر ، شرکت های بزرگ ملی نفت تجارت های فردی زیادی را انجام داده اند.
شرکت ملی نفت ایران ؛ نام تجاری نامربوط
مدیر گروه مطالعات انرژی وین اظهار داشت که نفت ایران در بازارهای بین المللی جایگاه برجسته ای دارد. نام شرکت ملی نفت ایران یک برند ناعادلانه بود. در سالهای قبل از پیروزی انقلاب ، آرامکو هنوز یک سد آمریکایی بود. KPC کویت. شرکت های ملی نفت به طور کلی مشارکت خارجی بودند. به همین دلیل ، وزارت نفت ایجاد شد. آنها از طریق وزارتخانه های نفت یا انرژی ، مکان خود را در بازارهای جهانی و اوپک ارائه دادند. ایران تنها کشوری بود که در آن وزارت نفت وجود نداشت. در حقیقت ، نیازی به تشکیل وزارت نفت وجود نداشت.
ایران در اوپک می درخشد
به گفته وی هنگامی که اوپک در ماه سپتامبر تأسیس شد و اعتماد آن در سوئیس شکل گرفت ، ستون های عمومی به طور کلی توسط شرکت ملی نفت ایران تأسیس شده است. در میان پنج عضو موسس ، ایران و ونزوئلا فقط یک منبع انسانی برای راه اندازی دبیرخانه اوپک داشتند. دبیر اول -ایرانی نیز ایرانی بود. برای شرکت های خارجی ، حضور در لیست خریدار نفت ایران یک امتیاز بود.
ایجاد نفت از جنگ به امواج ناسیونالیسم ، سرهنگ قذافی
برکشلی تأکید کرد: باید توجه داشت که بازار جهانی نفت پویا دارد. شرایطی که ما قبل از انقلاب داشتیم نمی توان از طریق جهت ها و شرایط دوره های بعدی اندازه گیری کرد. از یک طرف از پس از جنگ -جنگ ، اسرائیلی و تحریم روغن برای چهار روغن غربی و اسرائیلی ، از یک طرف ، و ایالات متحده به یک وارد کننده اصلی نفت تبدیل شده است ، این بازار جهانی نفت را به بازار فروشنده تبدیل کرده است. فروشندگان نقش جدی در قیمت گذاری داشتند. اوپک رشد کرد. تولیدکنندگان مهمی مانند لیبی ، نیجریه و اندونزی به اوپک پیوستند. سرهنگ قذافی همچنین موج ملی سازی شرکتهای نفتی را تغذیه کرد. بنابراین ، موقعیت برجسته شرکت ملی نفت ایران باید در زمینه بازار جهانی و صحنه ارزیابی شود.
به صادرات کامل نگاه کردم. تغییر بازار از خریداران بزرگ به کشورهای اسلامی و جهان سوم
وی ادامه داد: در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، بازار برای مدت زمانی بازار بازار بود ، اما وقتی بازار تضعیف شد و به بازار خریدار تبدیل شد ، بیشتر تولید کنندگان ناامید شدند. بنابراین ، مقایسه دو دوره باید قبل و بعد از انقلاب در چارچوب شرایط بازار بررسی شود. در سالهای اول پس از پیروزی انقلاب ، دیدگاه شرکت ملی صادرات تا حدودی ایده آل شده است. هیچ تمایلی به همکاری با شرکتهای بزرگ خریدار قبلی وجود نداشت. اولویت های صادرات به کشورهای اسلامی و کشورهای جهان سوم تعیین شده است. واضح است که این نوع موقعیت در تجارت جهانی نفت حرفه ای نبود.
چه اتفاقی برای بازاریابی نفت جدی افتاد؟
مدیر گروه مطالعات انرژی وین خاطرنشان کرد: در حقیقت ، پس از کاهش قیمت جهانی نفت و مشکلات جنگ تحمیل شده ، آغاز تحریم های آمریکا ، شرکت ملی نفت. بازاریابی و بخش بین المللی را جدی بگیرید. در حقیقت ، معمار حرفه ای جدید و مهندس حرفه ای شرکت ملی نفت توسط آقای کاظمپور اردبیلی اجرا شد. او یک طراح جدید بازاریابی و همچنین امور اوپک بود.
شماره صادرات لزوماً منجر به درآمد بیشتر نمی شود
وی در مورد تأثیر نرخ بالای صادرات نفت قبل از انقلاب بر اقتصاد و روشهای زندگی افراد در آن زمان توضیح داد: این یک بحث مهم است. در حقیقت ، وارد موضوع توسعه می شود که بسیار گسترده است. وقتی در سالهای قبل از انقلاب در مورد تولید و صادرات بیشتر صحبت می کنیم ، ارزش نفت در قیمت های ثابت مهم است. شماره صادرات لزوماً به معنای درآمد امکان پذیر نیست. این مسئله قضاوت خوب در برابر قضاوت بد است. در قضاوت بد ، درآمدها سرمایه جمع نمی کنند. ارتفاع اقتصادی از تجمع سرمایه بالا می رود.
سرمایه داران ایرانی!
برکشلی اظهار داشت که در اواسط قرن گذشته ، گروهی از سرمایه گذاران آمریکایی که برای بررسی مناطق سرمایه گذاری به ایران آمده اند ، گزارش دادند که بیشتر کارآفرینان ایرانی مشتاق هستند تا سرمایه را از کارآفرینان ترکی خارج کنند. در گزارش خود به اتاق بازرگانی نیویورک ، هیئت سرمایه گذار آمریکایی سرمایه داران ایرانی را که فاقد روح سرمایه گذاری طولانی مدت در طولانی مدت هستند ، ارزیابی کرد و آنها را به عنوان صاحبان پروژه های کیف برای فرار توصیف کرد. صرف نظر از میزان صادرات و قیمت نفت قبل و بعد از انقلاب ، دسته تجمع سرمایه می تواند ارزش افزوده ای ایجاد کند و منجر به افزایش اقتصادی شود.
روغن غنی و فقیر
وی گفت: برنامه های توسعه ایران مبتنی بر واردات واردات و بنابراین نیاز به حمایت از صنعت کودکان است ، اما این صنایع نوزاد بودند. به عبارت دیگر ، ماهیت نهادی به مزایا و انواع اجاره در اقتصاد کشور اضافه می شود. از طرف دیگر ، در سالهای قبل از انقلاب ، تنها نقش صنعت نفت در اقتصاد کسب درآمد بود. صنعت نفت تمام نیازهای خود را برای تجهیزات و قطعات یدکی از خارج از کشور برآورده می کند. رابطه نفت با اقتصاد ایران یکی بود. در حالی که صنعت نفت به خودی خود ده ها میلیارد دلار صنعت سالانه نفت بود. صنعت نفت برخلاف سود ارزی در کشور ، نقش مهمی دیگر نداشت. این شرایط در حال حاضر در اقتصاد کشورهای نفتی خلیج فارس وجود دارد و این تنها وظیفه صنعت نفت است که سود ارزی را به دست می آورد.
منبع: ایلنا